5 نکته جالب درباره ی شهر زیبای استانبول

از بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر های ترکیه میتوان استانبول را نام برد.استانبول با جاذبه های گردشگری بسیار زیبا و تاریخ و تمدنی غنی یکی از بهترین مکان های گردشگری و پر توریست محسوب می شود.

5 نکته جالب درباره ی شهر زیبای استانبول

از بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر های ترکیه میتوان استانبول را نام برد.استانبول با جاذبه های گردشگری بسیار زیبا و تاریخ و تمدنی غنی یکی از بهترین مکان های گردشگری و پر توریست محسوب می شود.

موقعیت جغرافیایی و تاریخی

تنها شهری که در دنیا در مرز بین دو قاره یعنی آسیا و اروپا قرار گرفته است استانبول می باشد.در گذشته استانبول پایتخت امپراطوری‌های بزرگ روم، عثمانی و بیزانس بود است اما جالب است بدانید در حال حاضر آنکارا پایتخت این شهر می باشد.



جمعیت

استانبول دارای جمعیت حدودی 20 میلیون می باشد و اگر بخواهیم از نظر وسعت شهر نسبت جمعیت را در نظر بگیریم می توان گفت استانبول از پر جمعیت ترین شهر های دنیا محسوب می شود.



مکان های تاریخی

بیشتر آثار تاریخی معروف استانبول در مکان هایی به نام «سلطان احمد» یا «شهر قدیمی» قرار گرفته است.همچنین ایاصوفیه که برای مدت ۹۰۰ سال بزرگ‌ترین کلیسای جهان بود به‌عنوان یک کلیسای جامع در سال ۵۳۷ میلادی ساخته شد بعد از سال ۱۴۵۳ در دوران حکومت عثمانی‌ها به‌عنوان مسجد و بعد ها در ترکیه امروزی به موزه تبدیل شد.



بازار بزرگ

از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ی جهان می توان از بازار بزرگ استانبول که کار خود را از سال ۱۴۶۱ میلادی شروع کرده نام برد.در روز حدود ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر از این بازار بازدید بر اساس آمار این بازار حدود ۶۰ راسته و ۵ هزار مغازه دارد. بعد ها در سال ۱۹۸۷ در استانبول مرکز خرید «Galleria Ataköy» ساخته شد که شروع ساخت و ساز فروشگاه‌ها و مراکز خرید مدرن ترکیه شد.



جزایر

اگر از آن دسته از افرادی هستید که از شلوغی شهرگریزانید در سفر به استانبول حتما سری به جزایر «پرنس» که مجمع الجزایری است که از ۹ جزیره تشکیل شده است بزنید.جالب است بدانید که ورود اتومبیل به آاین جزایر ممنوع است.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

دره گل سرخ

بلغارستان یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران است و سالانه هزاران گردشگر این کشور را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند. بلغارستان یکی از بزرگ ترین تولیدکننده های روغن گل سرخ در جهان است و این گل زیبا و معطر نقشی مهم در تاریخ و فرهنگ بلغارستان داشته است. دره گل سرخ همان طور که از نامش هم می توان حدس زد یکی از زیباترین مناطق در کشور بلغارستان است. هرساله در ماه ژوئن فستیوال گل سرخ در این دره برگزار می شود و بهترین زمان سفر برای دوستداران طبیعت و گل و گیاه است. با سفرمی  رزرواسیون آنلاین خرید بلیط هواپیما همراه باشید تا سری به این دره زیبا و خوش عطر بزنیم.

اهمیت گل سرخ در فرهنگ بلغاری

دره گل سرخ قرن هاست که محل پرورش گل سرخ بوده است. بلغارستان بزرگ ترین تولید کننده روغن گل سرخ در جهان است و از این روغن معطر در تهیه انواع عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. امروزه گل سرخ به نماد و سمبل کشور بلغارستان تبدیل شده است و به ویژه در ایام فستیوال گل سرخ گردشگران زیادی را از سرتاسر جهان به سمت بلغارستان جذب می کنند.

 

دره گل سرخ کجاست؟

دره گل سرخ منطقه ای در جنوب کوه های بالکان کشور بلغارستان است. دره گل سرخ حدود ۱۰-۱۲ کیلومتر عرض و ۹۵ کیلومتر طول دارد و به دلیل شرایط مساعد آب و هوا از قدیم برای پرورش گل سرخ مورد استفاده قرار می گرفته است. روغن گل سرخ که از گل های این دره تهیه می شود شهرتی جهانی دارد و حدود نیمی از روغن گل سرخ جهان را تامین می کند. مرکز تولید روغن گل سرخ درشهر کازانلاک است، با این حال در شهرهای دیگر نیز این روغن تهیه می شود. از اواخر ماه می این دره چشم اندازی بسیار زیبا پیدا می کند عطر و بوی فوق العاده ای در فضا استشمام می شود. هر ساله در ماه ژوئن فستیوال گل سرخ در این منطقه برگزار می شود و شرکت های بزرگ تولید کننده عطر و لوازم آرایشی در این فستیوال حضور پیدا می کنند و محصولاتشان را به بازدیدکنندگان ارائه می کنند. ماه ژوئن فصل برداشت گل هاست و این مراسم به شیوه ای کاملا سنتی برگزار می شود. برداشت گل ها از قدیم وظیفه زنان بلغارستان بوده است و زنان با پوشیدن لباس های سنتی و رنگارنگشان این رسم را همچنان زنده نگه داشته اند. به توریست ها هم اجازه داده می شود در مراسم برداشت گل ها شرکت کنند و از نزدیک شاهد مراحل تهیه روغن گل سرخ باشند.

بهترین زمان برای بازدید از دره گل سرخ

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم هرساله در ماه ژوئن که فصل چیدن گل هاست فستیوال باشکوه و زیبایی در این دره برگزار می شود و یک ماه ادامه دارد. بنابراین مسلما بهترین زمان برای بازدید از این دره در مدت برگزاری جشنواره است. از اواخر ماه می تا اواخر ژوئن اگر به این دره سفر کنید می توانید چشم انداز بی نظیری از مزارع گل سرخ را ببینید که تصاویری دل انگیز به وجود می آورند. فستیوال گل سرخ به مدت چهار هفته در دهکده های مختلف این دره برگزار می شود و گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا برای حضور در این فستیوال به بلغارستان سفر می کنند. مراسم چیدن گل ها با آداب و رسوم خاص و لباس های سنتی برگزار می شود که برای توریست ها بسیار جذاب و سرگرم کننده است. اگر صبح خیلی زود بیدار شوید حتی می توانید در مراسم چیدن گل ها شرکت کنید و از نزدیک شاهد مراحل تهیه روغن گل سرخ که مشهورترین سوغاتی بلغارستان است باشید.

چطور به دره گل سرخ برویم؟

مسافرانی که به صوفیه سفر می کنند به راحتی می توانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خود را به دره گل سرخ برسانند. فستیوال گل سرخ عمدتا در شهرهای اطراف دره گل سرخ مثل کازانلاک و کارلوو برگزار می شود. با استفاده از قطار به راحتی و با هزینه ای بسیار ارزان می توانید خود را به این منطقه برسانید. سفر از صوفیه تا دره گل سرخ حدود ۳ ساعت طول می کشد. پیشنهاد ما به شما این است که حداقل یک روز کامل برای این فستیوال وقت بگذارید و ترجیحا خود را صبح زود به دره گل سرخ برسانید تا شاهد تمام مراسم روغن گیری باشید. بهترین کار این است که شب خود را به کازانلاک یا کارلوو برسانید و در آنجا اقامت کنید تا صبح زود بتوانید شاهد این مراسم زیبا و خوش عطر باشید.

در مدت برگزاری فستیوال گل سرخ، تورهای مختلفی از شهر صوفیه به مقصد این منطقه برگزار می شود که می توانید در آن ها شرکت کنید. این تورها عمدتا به صورت یک روزه برگزار می شوند و بسیاری از گردشگران که با مسیرهای بلغارستان آشنایی ندارند ترجیح می دهند با استفاده از این تورها به دره گل سرخ بروند. بنابراین شما هم اگر در این مدت به صوفیه سفر کردید می توانید با استفاده از تورهای گردشگری به راحتی خود را به کازانلاک و دره گل سرخ برسانید و در این فستیوال زیبا و معطر شرکت کنید.

روغن گل سرخ، بهترین سوغات بلغارستان

فستیوال گل سرخ بلغارستان از بسیاری جهات شبیه به مراسم گلابگیری کاشان است که در بهار برگزار می شود. با این تفاوت که در بلغارستان روغن گل سرخ اصلی ترین محصول است و گلاب محصول فرعی به شمار می رود. روغن گل سرخ یکی از بهترین و خوش عطرترین سوغاتی هایی است که می توانید از بلغارستان به یادگار بیاورید. مخصوصا اگر فرصتش را داشتید و در فستیوال گل سرخ شرکت کردید حتما چند شیشه کوچک روغن گل سرخ برای خود یا عزیزانتان هدیه بیاورید. روغن غلیظ گل سرخ در تهیه انواع عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و مشهورترین سوغاتی این کشور است.

نظرات (۱)

جاذبه های گردشگری بلغارستان بیشماره، یکی از مواردی که دوست دارم ازش دیدن کنم غار چشمان خداست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی