5 نکته جالب درباره ی شهر زیبای استانبول

از بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر های ترکیه میتوان استانبول را نام برد.استانبول با جاذبه های گردشگری بسیار زیبا و تاریخ و تمدنی غنی یکی از بهترین مکان های گردشگری و پر توریست محسوب می شود.

5 نکته جالب درباره ی شهر زیبای استانبول

از بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر های ترکیه میتوان استانبول را نام برد.استانبول با جاذبه های گردشگری بسیار زیبا و تاریخ و تمدنی غنی یکی از بهترین مکان های گردشگری و پر توریست محسوب می شود.

موقعیت جغرافیایی و تاریخی

تنها شهری که در دنیا در مرز بین دو قاره یعنی آسیا و اروپا قرار گرفته است استانبول می باشد.در گذشته استانبول پایتخت امپراطوری‌های بزرگ روم، عثمانی و بیزانس بود است اما جالب است بدانید در حال حاضر آنکارا پایتخت این شهر می باشد.



جمعیت

استانبول دارای جمعیت حدودی 20 میلیون می باشد و اگر بخواهیم از نظر وسعت شهر نسبت جمعیت را در نظر بگیریم می توان گفت استانبول از پر جمعیت ترین شهر های دنیا محسوب می شود.



مکان های تاریخی

بیشتر آثار تاریخی معروف استانبول در مکان هایی به نام «سلطان احمد» یا «شهر قدیمی» قرار گرفته است.همچنین ایاصوفیه که برای مدت ۹۰۰ سال بزرگ‌ترین کلیسای جهان بود به‌عنوان یک کلیسای جامع در سال ۵۳۷ میلادی ساخته شد بعد از سال ۱۴۵۳ در دوران حکومت عثمانی‌ها به‌عنوان مسجد و بعد ها در ترکیه امروزی به موزه تبدیل شد.



بازار بزرگ

از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ی جهان می توان از بازار بزرگ استانبول که کار خود را از سال ۱۴۶۱ میلادی شروع کرده نام برد.در روز حدود ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر از این بازار بازدید بر اساس آمار این بازار حدود ۶۰ راسته و ۵ هزار مغازه دارد. بعد ها در سال ۱۹۸۷ در استانبول مرکز خرید «Galleria Ataköy» ساخته شد که شروع ساخت و ساز فروشگاه‌ها و مراکز خرید مدرن ترکیه شد.



جزایر

اگر از آن دسته از افرادی هستید که از شلوغی شهرگریزانید در سفر به استانبول حتما سری به جزایر «پرنس» که مجمع الجزایری است که از ۹ جزیره تشکیل شده است بزنید.جالب است بدانید که ورود اتومبیل به آاین جزایر ممنوع است.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

اختراع هواپیما تحول عظیمی را در حمل و نقل ایجاد کرد و دسترسی به مقاصد دور به راحتی و در کم ترین زمان فراهم شد. با رشد روزافزون صنعت هوانوردی، استفاده از هواپیما به عنوان راهی ایمن و سریع، در اولویت بسیاری از افراد قرار دارد. با این حال سوانح هوایی هنوز هم کم و بیش اتفاق می افتد و تلفات بسیاری را برجای می گذارد. بعد از هر سانحه ی هوایی تیم هایی در جهت پیگیری عوامل سقوط هواپیما ، تشکیل می شوند و فرضیه های بسیاری نیز مطرح می شود.در این مطلب از سفرمی سامانه آنلاین بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و رزرو هتل عوامل سقوط هواپیما و دلایل عمده ای که به این حوادث دل‌خراش منجر می شود را با یکدیگر بررسی می کنیم.

اشتباهات خلبان

با توجه به پیشرفت صنعت هوایی و تجهیز هواپیماها به امکانات جدید، امکان خرابی قطعه ها تقریباً به حداقل رسیده است، به همین دلیل سهم اشتباهات فردی در سوانح هوایی افزایش پیدا کرده است. تصمیمات اشتباه یا بی‌تجربگی خلبان ها در موقعیت های دشوار، یکی از عوامل اصلی سقوط هواپیما است و ۵۰ درصد از سوانح هوایی مرگبار در اثر این عامل ایجاد می شود.

هواپیماها سیستم های پیچیده ای دارند و خلبان ها در همه ی مراحل مدیریت سیستم ها درگیر هستند؛ بنابراین عجیب نیست اگر بروز اشتباهات کوچک در هرکدام از مراحل، منجر به حادثه ای دل‌خراش شود. ازجمله‌ی این اشتباهات می توان به اشتباهات محاسباتی اشاره کرد.با این همه نباید از تجارب ارزنده ی خلبان ها در جلوگیری از بروز سوانح هوایی مرگبار، چشم پوشی کرد. برای مثال در ژوئن ۲۰۰۹ هواپیمای ایرباس A320 در نیویورک به دسته ای از غازها برخورد کرد!ماجرا از این قرار بود که این هواپیما دچار نقص فنی می شود و خلبان آن یعنی کاپیتان Chesley Sullenberger از تجربه‌ی خود استفاده می کند و با یک تصمیم ناگهانی هواپیما را به سمت رود هادسون هدایت می کند، در نتیجه همه ی ۱۵۰ مسافر این پرواز زنده می مانند؛ بنابراین باید اعتراف کنیم که تجربه و دقت خلبان می تواند مؤثرترین عامل در ایمنی پرواز باشد، بدیهی است نبود این عامل یکی از عوامل سقوط هواپیما است.

مشکلات فنی و مکانیکی

مشکلات فنی و مکانیکی ۲۰ درصد از سوانح هوایی را در سرتاسر دنیا شامل می شود؛ اما در کشور ما به علت تحریم ها و کمبود قطعات اصلی هواپیما و قدیمی بودن ناوگان پروازی، یکی از اصلی ترین عوامل سقوط هواپیما است و حتی سهم بیش تری از اشتباهات فردی را به خود اختصاص می دهد.هرچند تکنولوژی‌های پرواز در سرتاسر دنیا در حال پیشرفت است اما هنوز هم سوانح هوایی به علت فرسوده بودن قطعات یا اشتباهات مهندسی در ساخت و جایگذاری آن‌ها اتفاق می‌افتد. جالب است بدانید بعضی از تکنولوژی های جدید می توانند از عوامل سقوط هواپیما باشند؛ مثلاً در سال ۱۹۵۰ گونه ای از جت ها ساخته شد که قادر بودند در ارتفاع بالا پرواز کنند، اما اشتباهات محاسباتی و وارد آمدن فشار بسیار زیاد به کابین باعث سقوط هواپیماهایی از این دسته شد.

آب‌وهوا

تغییرات جوی و آب‌وهوای بد علت ۱۰ درصد از سوانح هوایی است؛ اما در چند سال اخیر با پیشرفت تجهیزات هواشناسی مانند نقشه‌های دقیق الکترونیکی، نویگیشن ها و… این عامل به شدت در حال کاهش است.

یکی از عجیب ترین حوادث هوایی که در اثر تغییرات جوی، در دسامبر سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد. پرواز شماره ی ۱۲۴۸ که از واشنگتن به شیکاگو پرواز می کرد، در اثر برف و لغزندگیِ باند پرواز به سمت بزرگراه منحرف و متأسفانه یک کودک خردسال در این سانحه کشته شد.

خرابکاری و حملات تروریستی

حملات تروریستی در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است و در حدود ۱۰ درصد از سوانح هوایی را شامل می شود. یکی از مشهورترین آن ها حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است، در این روز چهار هواپیما توسط القاعده ربوده شد و ۲ هواپیما به برج های دوقلو در نیویورک، یک هواپیما به ساختمان پنتاگون در ویرجینیا برخورد کرد و هواپیمای چهارم در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد.

بنابراین با افزایش حملات تروریستی در چند سال اخیر خرابکاری می تواند به عنوان یکی از عوامل سقوط هواپیما به شمار آید.

دیگر خطاهای انسانی

تنها اشتباهات فردی خلبان ها نمی تواند از عوامل سقوط هواپیما باشد، بلکه گاهی خطاهای انسانی در تک‌تک بخش های صنعت هوانوردی می تواند منجر به وقوع سوانح هوایی مرگباری شود. ازجمله‌ی این خطاها می توان به اشتباهات محاسباتی مهندسان پرواز، اشتباهات برج مراقبت، خطا های نیروهای امنیتی و… اشاره کرد.

خلاصه

با پیشرفت صنعت هوانوردی امکان سفرهای امن، راحت و سریع برای بسیاری فراهم شده است. با این حال هرچند وقت یک بار اخبار تلخی از سوانح هوایی از گوشه گوشه ی دنیا شنیده می شود. سؤالی که بعدازاین حوادث برای بسیاری از ما پیش می‌آید این است که عوامل سقوط هواپیما چیست؟ما در این مطلب ازوبلاگ سفر می به این پرسش پاسخ دادیم و بعضی از عوامل سقوط هواپیما را بررسی کردیم. امیدواریم حوادث هوایی در همه‌ی دنیا، به ویژه کشورمان به حداقل برسد.

نظرات (۱)

  • مهران بیان
  • خب در اینجا به سامانه پدافندی که باعث سقوط هواپیماها میشه اشاره ای نشده 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی